
The airwaves as a public good 
Review of a landmark judgment  

 
 
The Secretary, Ministry of Information and Broadcasting  
v  
Cricket Association of Bengal (CAB) 
 
Introduction: 
 
The background facts that led to the landmark 1995 judgment of the Supreme Court 
of India on the airwaves relate to a dispute between the Ministry of Information and 
Broadcasting and the Cricket Association of Bengal (CAB) over whether or not the 
cricket organisation had the right to grant exclusive telecast rights to a private agency 
rather than to Doordarshan. In responding the dispute over the facts of the case,  
courts at various levels had to examine the larger issue of whether or not the 
Government or government-related agencies like Doordarshan could enjoy a 
monopoly over the creation of terrestrial signals and sole discretion over telecasting 
or not telecasting them. 
 
This dispute occurred in the context of the early days of economic liberalization, 
which saw the entry of private media into an arena that had till then been monopolised 
by State-owned media like All India Radio and Doordarshan. At stake were also 
notions of what constitutes the public sphere and which agency could be said to 
represent the widest section of the public in India. The claims made by Doordarshan 
in this case, for instance, were clearly premised on the fact that they had the largest 
reach in terms of audience and, therefore, had a valid claim for a monopoly as far as 
broadcasting was concerned. 
 
 
Judges: P. B. Sawant,  S. Mohan, B. P. Jeevan Reddy   
 
Citation: AIR 1996 SC 1236  
 
Facts: 
 
On 15 March 1993, the Cricket Association of Bengal (CAB) wrote a letter to the 
Director General of Doordarshan (DD) saying that a Six-Nation International Cricket 
Tournament would be held in November 1993 as a part of its Diamond Jubilee 
Celebrations.  CAB asked DD to send a detailed offer for any of two alternatives:   
 
(i) DD would create 'Host Broadcaster Signal' and also undertake live telecast of all 
the matches in the tournament, or  
(ii) Any other party would create the 'Host Broadcaster Signal' and DD would only 
purchase the rights to telecast in India 
 
CAB emphasised in particular that, in either case, the foreign TV rights would remain 
with the cricket body. CAB also asked DD to indicate the royalty amount the latter 
would pay. On 18 March the Controller of Programmes (Sports), DD, replied to the 



letter stating amongst other things that, during the meeting and during the telephonic 
conversation, CAB's President, Jagmohan Dalmiya, had agreed to send in writing the 
amount expected as rights fee payable to CAB exclusively for India, without Star TV 
getting it. On 19 March CAB informed DD that they would be agreeable to DD 
creating the Host Broadcaster Signal and also granting DD exclusive right for India, 
without the Star TV getting it, and that the CAB would charge DD US $800,000 for 
the same. However, CAB made it clear that they would reserve the right to 
sell/license the right worldwide, excluding India and Star TV. The CAB also stated 
that DD would be under an obligation to provide pictures and commentary subject to 
payment of DD's technical fees.  
 
On 31 March DD sent its bid as 'Host Broadcaster' for a sum of Rs. 1 crore, stating 
that CAB should grant signals to it exclusively for India without Star TV getting it. 
DD also stated that they would be in a position to create the 'Host Broadcaster Signal' 
and offer a live telecast of all the matches in the tournament.  
 
Thereafter, on 4 May 1993, DD sent a fax message reminding the CAB President 
about its offer made at the end of March. CAB replied on 12 May that as CAB’s  
Committee had decided to sell/allot worldwide TV rights to one party only. CAB 
wished to know whether DD would be interested in the deal.  If so, they were to send 
their offer for worldwide TV rights by 17 May at the latest. The basis of the deal 
would be outright purchase of TV rights and sharing of rights fee.  
 
On 14 May DD stated in a fax addressed to CAB that it was committed to its earlier 
bid of Rs. 1 crore for exclusive TV rights in India alone. DD also stated that since 
there was speculation that Pakistan may not participate in the tournament – a situation 
that may affect viewership and consequent commercial accruals -- DD may have to 
rethink the earlier bid in such an eventuality. It requested CAB to reply to the letter at 
the earliest.  
 
On 14 June 1993, without obtaining the required clearances from the Government for 
telecasting, CAB entered into an agreement with the World Production Establishment 
(WPE), representing the interests of Trans World International (TWI), for telecast 
rights to all the matches. The agreement provided for the grant of sole and exclusive 
rights to sell/licence or otherwise exploit throughout the world 'Exhibition Rights' in 
the tournament. CAB only retained radio rights for the territory of India.  
 
Under the agreement CAB was to receive not less than US $550,000 as a guaranteed 
sum. If income from the rights fee exceeded the guaranteed amount, it could be 
wholly retained by WPE until it was eventually split into 70:30 per cent as per the 
agreement. If the rights fee/income received was less than guaranteed sum, WPE was 
to pay the difference to CAB. WPE was to pay television license fee in advance of the 
start of the tournament, where possible.  
 
On 18 June DD sent a fax to CAB stating that it had learnt from press reports that 
CAB had entered into an agreement with TWI for TV coverage of the tournament, 
and DD had decided not to telecast the matches if it involved paying TWI. DD further 
stated that it was not prepared to enter into any negotiations with TWI to obtain 
television rights for the event.  
 



On 2 September 1993 the Department of Youth Affairs and Sports, Ministry of 
Human Resources Development, addressed a letter to CAB informing it that the 
Government had no objection to the proposed visit of the cricket teams of Pakistan, 
South Africa, Sri Lanka, West Indies and Zimbabwe for participation in the 
tournament. The Department further stated that no foreign national could visit any 
restricted/protected/prohibited area of India without permission from the Ministry of 
Home Affairs. It was also clarified that the sanction of foreign exchange was subject 
to the condition that CAB would utilize only the minimum foreign exchange required 
for the purpose and would deposit foreign exchange obtained by it by way of fee, 
sponsorship, advertisements, broadcasting rights, etc., through normal banking 
channels under intimation to the Reserve Bank of India.  
 
With respect to CAB’s application to VSNL of 7 September, CAB was advised to 
approach the respective Ministries, as well as the Telecom Commission, for (a) 
approval of import of earth station and transmission equipment, and (b) frequency 
clearance from the Telecom Commission. VSNL also said the satellite to be used for 
the coverage and transmission was to be specified. It further stated that CAB should 
approach VSNL for uplinking signals to INTELSAT at Washington. TWI was 
advised to apply to VSNL for the necessary coordination channels and the DD phone 
facility covering each location.  
 
On 9 October 1993 TWI wrote to VSNL seeking frequency clearance from the 
Ministry of Communications. TWI informed VSNL that they would be covering the 
tournament and that they were formally applying for permission to uplink their signal 
according to the list attached to the letter. They also sought frequency clearance for 
walkie-talkie sets. 
 
On 13 October the Ministry of Home Affairs informed CAB that it had 'no objection' 
to the filming of the cricket matches at any of the places mentioned in  CAB's letter 
and that the 'no objection' pertains only to the filming of the  matches on the cricket 
grounds. The Ministry also gave its 'no objection' to the use of walkie-talkie sets to be 
used in the playgrounds during the matches, subject to permission from WPC.  
 
On 18 October CAB addressed a letter to DD regarding rights for telecasting matches,  
mentioning that DD’s earlier offer of Rs 10 million via its fax message dated 31 
March, specifying that CAB should not grant any right to Star TV, was uneconomical. 
Considering the enormous organizational cost, they said, they were looking for a 
minimum offer of Rs 20 million. CAB also pointed out that the offers received from 
abroad, including from TWI, were much higher than Rs 20 million and that those 
payments would be in foreign exchange. CAB also stated that since they were given 
to understand that DD was not interested in increasing the offer, they had entered into 
a contract with TWI for telecast of the matches. However, they were still keen that 
DD should come forward to telecast the matches since many people in India would 
otherwise be deprived of viewing the tournament. Accordingly, they had made TWI 
agree to co-production with DD and they were also appealing to DD to enter into such 
a co-production.  
 
CAB's letter further stated that the details were worked out during a joint meeting, 
including the supply of lists of equipment by the respective parties, and that it was 
decided in principle to go for a joint production. CAB stated that it was also agreed 



that DD would not claim exclusive rights and that CAB would be at liberty to sell the 
rights to Star TV. Thereafter CAB learnt from newspaper reports that DD had decided 
not to telecast the matches. That is why they had written a letter to DD on 15 
September seeking to confirm the authenticity of the news, but they had not received 
any reply from DD. Meanwhile they had been repeatedly approached by Star TV, Sky 
TV and other networks seeking permission to telecast matches to the Indian audience, 
some of them wanting permission on an exclusive basis. But CAB had not taken a 
decision on those offers since they did not want to deprive DD's viewers of the 
opportunity to see the tournament.  
 
CAB mentioned that they had also learnt that DD would be interested in acquiring  
telecast rights provided it was allowed to produce the matches directly, and the 
matches produced by TWI were made available to it live, without payment of any 
technical fees.  
 
According to CAB, on the basis of the above developments, they had come up with 
fresh set of proposals, the gist of which was as follows: 
 
1. TWI and Doordarshan would cover 9 matches each in the tournament 
independently 
 
2. TWI would cover the matches with their own equipment, crew and commentators. 
Similarly, Doordarshan would also have their own crew, equipment and 
commentators for the matches produced by them.  
 
3. Doordarshan would be at liberty to use their own commentators for matches 
produced by TWI for telecast in India. Similarly, TWI may also use their own 
commentators if they televised matches produced by Doordarshan in other networks.  
 
 4. TWI would allow Doordarshan to pick up the signal and telecast live within India, 
free of charge. Similarly, Doordarshan would allow TWI to have the signal for 
live/recorded/highlights telecast abroad, free of charge.  
 
 5. Doordarshan would not pay access fees to CAB, but would allow 4 minutes 
advertising time per hour (i.e., 28 minutes in 7 hours). CAB would be at liberty to sell  
time slots to advertisers and keep the proceeds received through such sales.  
 
 6. A contract would be entered upon by CAB and Doordarshan directly for the above 
arrangements. TWI would give a written undertaking about the coverage breakup as 
mentioned in point 1.  
 
 7. The score card and graphics would be arranged by CAB and the expenses for 
production or income derived from sponsorships would be in CAB’s account. Both 
TWI and Doordarshan would use score cards and graphics arranged by CAB. 
 
CAB requested DD to communicate their final decision in the matter before 21 
October. 
 
On 26 October VSNL sent a communication to INTELSAT at Washington seeking 
information on uplinking timings for the TV transmission requested by CAB/TWI. 



On 27 October the Telecommunications Department sent a letter to the Central Board 
of Excise and Customs on the question of temporarily importing the electronic 
production equipment required for transmission of one-day matches. 
 
Communications to the proposal, subject to the organizers coordinating with WTC 
(DoT) for frequency clearance, from the "Standing Advisory Committee on 
Frequency Allocation (SACFA)", for TV up-linking from different places and 
coordinating with VSNL, Bombay for booking TV transponders.  
 
On 27 October  DD informed CAB that the terms and conditions of its renewed offer 
of 18 October were not acceptable and that DD had already intimated to CAB that 
they would not take signals from TWI, a foreign organisation. They also made it clear 
that they had not agreed to any joint production with TWI.  
 
On 29 October CAB replied to DD that they were surprised at the outright rejection of 
the various alternative proposals they had submitted. They pointed out that the only 
reason given for rejection seemed to be that DD would not take signals from TWI 
because it was a foreign organization. Since they had also suggested production of 
live matches by DD the question of taking signals from TWI did not arise. CAB 
further stated that, purely in deference to DD's sensitivity about taking signals from 
TWI, CAB would be quite happy to allow DD to produce its own footage of matches 
and that DD may like to buy rights and licenses from CAB at “a price which will be 
mutually agreed upon, and that these rights would be on nonexclusive basis on Indian 
territory.” 
 
On 30 October DD sent a message to CAB stating that they would not pay access fees 
to telecast the matches. Instead, for DD to telecast the matches live, CAB had to pay 
technical charges/production fee at Rs.5 lakh per match. In such a case DD would 
have exclusive rights for the signal generated and the parties interested in taking the 
signals would have to negotiate directly with the DD. DD sent a fax message to CAB 
to the same effect on 31 October.  
 
On 1 November 1993 VSNL deputed its engineers/staff to be at the venues where the 
matches were being played to coordinate with TWI for TV coverage.  
 
On 2 November TWI paid US $29,640 to VSNL as fees for INTELSAT charges. On 
the same day, the Finance Ministry permitted TWI’s equipment to be imported on 
certain conditions by waiving the customs and additional duties of customs.  
 
On 4 November CAB addressed a letter to DD referring to the latter’s fax message of 
31 October, asking for certain clarifications on the offer made by DD. In this letter 
CAB stated that, since DD had asked for fees for the production and telecast of 
matches, it was presumed that all revenue generated from the matches, or the entire 
time slot for advertisements, would belong to CAB and that they would have the right 
to charge access fees, including other charges from parties abroad, and DD would 
telecast those matches for which CAB will pay the charges. The choice of the matches 
to be telecast by DD would be determined by CAB.  
 
On 5 November the DD rejected the above terms.  
 



On 8 November CAB filed a writ petition in the Calcutta High Court praying, among 
others, that the respondents should be directed to provide telecast and broadcast of all 
the matches and also provide all arrangements and facilities for  telecasting and 
broadcasting of the matches by the agency appointed by the CAB, TWI. Interim relief 
was also sought.  
 
On the same day, the High Court directed the advocate of the Union of India to obtain 
instructions in the matter and, meanwhile, passed interim orders making it clear that 
they would not prevent DD from telecasting any match without affecting the existing 
arrangements between CAB and TWI. The writ petition was posted for further 
hearing on 9 November.  On that day the learned Single Judge confirmed the interim 
orders passed the previous day and the respondents were restrained from interfering 
with the frequency lines given to respondents. 
 
On 10 November VSNL contacted INTELSAT at Washington seeking cancellation of 
its request for booking. On 11 November  the learned Judge partly allowed the writ by 
directing All India Radio to broadcast matches. On 12 November, in the appeal filed 
by the Union of India against the aforesaid orders of the Division Bench, the High 
Court passed an interim order to the following effect:  
 
(a) CAB would pay DD a sum of Rs 5 lakh per match and the revenue collected by 
DD from sponsorships would be kept in a separate account 
  
(b) DD would be the host broadcaster 
 
(c) The Ministry of Telecommunication would consider the question of issuing a 
license to TWI under the Telegraphs Act and decide on it within three days  
 
On 12 November the Film Facilities Officer of the Ministry of Information and 
Broadcasting informed the Customs Department at New Delhi, Bombay and Calcutta 
airports that, since TWI had not obtained the required clearances from the 
Government for coverage of the tournament, they should not be permitted to take 
exposed film out of India till it was cleared by the Government.  
 
On the same day, DD asked CAB to provide various facilities at each match venue as 
this was a prerequisite for creating host broadcaster signals in India. CAB sent an 
immediate reply calling upon DD to telecast matches within India pursuant to the 
High Court's order. Also on the same day the Collector of Customs, Bombay called 
upon CAB to pay customs duty on the equipment as there was a breach in the terms of 
the exemption order.  
 
On the same day – i.e., 12 November -- the Committee of Secretaries decided that the 
telecast of all sporting events would be within the exclusive purview of the DD/MIB. 
It was also decided that for the purposes of obtaining necessary clearances for 
telecasting different types of events for the country, a Single Window service would 
be followed where the concerned administrative Ministry would be the 'Nodal' 
Ministry (NM) to which the application would be submitted.  It would thereafter be 
the function of the 'Nodal' Ministry to obtain permissions from all the concerned 
Ministry/Agencies.  
 



On 14 November the High Court, clarifying its order of 12 November, directed 
(among others) as follows:  
 
[a] In case the signal is required to be generated by TWI separately, necessary 
permission should be given by DD and/or other competent authorities.  
[b] Differences with regard to the placement of cameras, etc., if any, between the 
cricket authority and DD should be mutually worked out and, if this was not possible, 
the dispute should be decided by the Head of the Police in the place where the match 
was being played.  
 
[c] TWI’s equipment, which had been seized by the Customs authorities, should be 
released upon an undertaking that the same would not be used for any other purpose. 
 
[d] VSNL should take proper steps for uplinking, and should not take any steps to 
defeat the orders of the Court. For its part, TWI should comply with all financial 
commitments to VSNL.  
 
On 15 November CAB and another filed the present Writ Petition No. 836 of 1993. 
On the same day the Supreme Court passed an order directing the Secretary, Ministry 
of Communications, to hold a meeting by 4.30 pm on that day itself  and to 
communicate the decision by 7.30 p.m. The Customs authorities were directed to 
release the equipment.  Later that night another order was passed partly staying the 
orders of the Chairman, Telecommunications and Secretary, DoT. TWI was permitted 
to generate its own signals and the Customs authorities were directed to release the 
goods forthwith.  
 
Also on the same day DD filed a Contempt Petition in the High Court against CAB 
and another, for non-compliance with the orders of the High Court. It also filed the 
present Special Leave Petitions in the Supreme Court on the same day.  
 
Issues:  
 
What, if any, are the conditions that can be imposed by Government department 
concerned --  in the present case the Ministry of Information and Broadcasting -- for: 
 
[a] creating terrestrial signal of the event? 
 
[b] granting facilities of uplinking to a satellite not owned or controlled by the 
Government or its agencies?  
 
Does the Government or Government agencies like DD -- in the present case -- have a 
monopoly over creating terrestrial signals and telecasting them or refusing to telecast 
them? 
 
Can the Government or Government agencies like DD claim to be the host 
broadcaster for all events, whether produced or organised by it or by anybody else in 
the country?  Can they insist upon the organiser or the agency engaged by them to 
telecast the event(s), taking signals only from the Government or Government agency 
and to telecast only with its express permission? 
 



 
Arguments: 
 
MIB’s arguments: 
 
There is a difference between the implications of the right conferred under Article 19 
[1] (a) upon [i] the broadcaster -- i.e., the person operating the media, [ii] the person 
desiring access to the media to project his views, including the organiser of an event, 
[iii] the viewer, and [iv] a person seeking uplinking of frequencies so as to telecast  
signals generated in India to other countries.  
 
The primary object of the telecast by CAB is to raise funds and hence the activities 
are essentially of trade. The fact that the profits are deployed for promotion of sports 
is immaterial for the purpose.  
 
A broadcaster does not have a right as such to access the airwaves without a  
license either for the purposes of telecast or for the purposes of uplinking. There is no 
general right to a license to use the airwaves which, as a scarce resource, have to be 
used in a manner that the interests of the largest number are best served. The 
paramount interest is that of the viewers.  
 
The grant of a license does not confer any special right inasmuch as the refusal of a 
license does not result in the denial of a right to free speech.  
 
The nature of the electronic media is such that it necessarily involves the marshaling 
of available resources for the largest public good. The state monopoly created as a  
device to use the resource is not per se violative of the right of free speech as long as 
the paramount interests of viewers are served and access to the media is governed by 
the fairness doctrine.  
 
The right to telecast/broadcast has certain inherent limitations imposed by nature,  
whereas Article 19(2) applies to restrictions imposed by the State. The object of 
licensing is not to cast restrictions on the expression of ideas, but to regulate and 
marshall scarce resources to ensure their optimum enjoyment by all including those 
who are not affluent enough to dominate the media.  
 
The rights of an organiser to use airwaves as a medium to telecast and thereby 
propagate his views, are distinct from his right to commercially exploit the event. 
Unless, therefore, the rights of the viewers are given primacy, it will in practice result 
in the affluent having the sole right to air their views, completely eroding the right of 
the viewers. The right of the viewer can only be safeguarded by the regulatory agency 
by controlling the broadcast frequencies, as it is otherwise impossible for viewers to  
exercise their right to free speech qua the electronic media in any meaningful way.  
 
A mere creation of the monopoly agency to telecast does not per se violate Article 19 
[1] (a) as long as the access is not denied to the media either absolutely or by 
imposition of terms that were unreasonable. Article 19 [1] (a) proscribes monopoly in 
ideas and as long as this is not done, the mere fact that access to the media is through 
a Government-controlled agency is not per se violative of Article 19 [1] (a)  
 



A general permission to all who seek frequencies to telecast would not better serve 
the principle underlying Article 19 [1] (a) in the socio-economic scenario of this 
country and would result in passing the control of the media from the Government to 
private agencies affluent enough to buy access.  
 
CAB/BCCI’s arguments: 
 
The right to organise a sports event inheres in the entity to which the right belongs 
and that entity in this case is the BCCI and its members, which include the CAB. The 
right to produce an event includes the right to deal with the event in all manner and 
mode that the entity chooses. This includes the right to telecast or not to telecast the 
event, by or through whom, and on what terms and conditions. In the event the entity 
chooses to televise its own events, the terms and conditions for televising such events 
are to be negotiated by it with any party with whom it wishes to negotiate.  
 
The BCCI and CAB had a right under Article 19 [1] (a) to produce, transmit, telecast 
and broadcast their event directly or through its agent. The right to circulate 
information is a part of the right guaranteed under Article 19 [1] (a). Even otherwise, 
viewers and persons interested in sports by way of education, information, record and 
entertainment have a right to such information, knowledge and entertainment. The 
content of the right under Article 19 [1] (a) reaches out to protect the information of 
the viewers also. In this case, there was a right of the viewers and also the right of the 
producer to telecast the event.  In view of these two rights; there was an obligation on 
the part of the Department of Telecommunication to allow the telecasting of the 
event.  
 
The grant of a licence under Section 4 of the Act is a regulatory measure and does not 
entitle MIB either to deny a license to BCCI/ CAB for the purposes of production, 
transmission and telecasting sports events or to impose any condition unrelated to 
Article 19 [2]. If such denial or imposition were made, it would amount to a 
prohibition.  
 
The Constitution did not visualize any monopoly in Article 19 [1] (a). Hence DD 
could not claim the same nor could the commercial interest of DD or claim of 
exclusivity by it of generation of signals be a ground for declining permission under 
Section 4 of the Act. Hence the following restrictions that were sought to be imposed 
fell outside the ambit of Article 19(2) and were unconstitutional.  
 
There was no monopoly in relation to what the viewer can see since satellites can 
beam directly on to television sets, through a dish antenna, all programmes whose 
footprints are receivable in the country. 
 
The non-availability of a channel is of no consequence in the present days of 
technological development. Any person intending to telecast/broadcast an event could 
do so directly even without routing signal through the channels of DD or MIB. What 
was required was to ensure is that the secured channel did not interfere with each 
other. On account of the availability of innumerable satellites in the Geo-Stationary 
Orbit of the Hemisphere, the signals could directly be uplinked through any of the 
available transponders of satellite whose footprints can be received back through 
appropriate electronic device.  



 
Merely because an organization may claim profit from an activity whose character is 
predominantly covered under Article 19 [1] (a), it would not convert the activity into 
one involving Article 19 [1] (g) (Freedom to practise one’s trade and profession).  
 
Decision: 
 
i) The Supreme Court held that the airwaves or frequencies were a public property. 
Their use had to be controlled and regulated by a public authority in the interests of 
the public and to prevent the invasion of their rights. Since the electronic media 
involved the use of the airwaves, this factor creates an inbuilt restriction on its use, as 
in the case of any other public property.  
 
ii) The Supreme Court held that the right to impart and receive information is a 
species of the right of freedom. The best means of imparting and receiving 
information as such is to have access to telecasting for the purpose. However, this 
right to have access to telecasting has limitations on account of the use of public 
property -- viz., the airwaves -- involved in the exercise of the right and can be 
controlled and regulated by a public authority. This limitation imposed by the nature 
of the public property involved in the use of the electronic media is in addition to the 
restrictions imposed on the right to freedom of speech and expression under Article 
19 [2] of the Constitution.  
 
iii) The Supreme Court instructed the Central Government to take immediate steps to 
establish an independent, autonomous public authority representative of all sections 
and interests in society to control and regulate the use of the airwaves. The Supreme 
Court said that a diversity of opinions, views and ideas cannot be provided by a 
medium controlled by a monopoly -- whether the monopoly is of the State or any 
other individual, group or organisation. “As a matter of fact, private broadcasting 
stations may perhaps be more prejudicial to the free speech right of the citizens than 
government-controlled media, as explained in the body of the judgment. The 
broadcasting media should be under the control of the public as distinct from 
Government. This is the command implicit in Article 19(1)(a).”  
 
 

Compiled by Siddharth Narrain  
(ALF, Bangalore) 

 
 
 


